TÁRSADALOM- ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI TANULMÁNYOK
17.

TÓTH ISTVÁN GYÖRGY

Mivelhogy magad írást nem tudsz...
Az írás térhódítása a művelődésben a kora újkori Magyarországon

ISBN 963 8312 40 8
ISSN 0238 2180

Budapest, 1996
MTA Történettudományi Intézete

ELFOGYOTT

 



 

TARTALOM

 
BEVEZETÉS
7I
AJTÓ A BETŰK VILÁGÁRA: A KISISKOLÁK TÁRSADALOMTÖRTÉNETE
9

A vasi kisiskolák és tanulóik a 17. században • Iskolamesterek, akik nem
     tanítanak • Evangélikus lelkészek, akik nem tudnak írni • Kiépül az
     iskolák hálózata • Az iskolamesterek szociográfiája • Írástudatlan és
     gimnáziumot végzett tanítók • „Rongyos” és jómódú mesterek •
     A protestánsok szűkülő tanulási lehetőségei • Az iskolába járók aránya
     • Az iskolát kijárt analfabéták • A szomszéd falvakban tanuló
     parasztgyerekek • Gimnáziumba járó jobbágygyerekek • Az iskolán
     kívüli írni-olvasni tanulás • A nemesek iskoláztatása • A vasi iskolák
     dunántúli összehasonlításban • Kisiskolák a Habsburg Birodalomban
     Alsó-Ausztriától Galíciáig • Kísérlet a nemzetközi összehasonlításra

AZ ÍRÁS LASSÚ TÉRHÓDÍTÁSA A PARASZTI MŰVELŐDÉSBEN
63
A paraszti írástudás fejlődése • A nemzetiségi és felekezeti különbségek
      szerepe • A félanalfabetizmus fokozatai • Keresztet rajzoló írástudók •
     Imakönyv az analfabéták kezében • Kalendárium és időfogalom •
     Levelező analfabéták • A lázító iratokat csak kevesen olvassák •
     A paraszti íráshasználat a földek adásvételénél • Záloglevél, rovás, „élő
     bizonság” • A paraszti szóbeliség fokozatos térvesztése • Írástudók és
     analfabéták a birtokigazgatásban • Hamis iratok, irathamisító
     parasztok • Gondosan őrzött, de nem értett okmányok • Az ördög
     könyve és az írástudatlan boszorkányok
A NEMESSÉG ÍRNI-OLVASNI TUDÁSA
Írástudás a nemesség körében a 17. században Keresztet rajzoló és aláíró
      nemesek a 18. században •A kisnemesség olvasni tudása • Okulárék,
     pápaszemek • „Illiterátus” kisnemesek Felső-Magyarországon • Írni
     tanuló nemesasszonyok: a nők alfabetizációja • Az írástudáson túl: a
     latin mint beszélt nyelv • Latin disputák a kocsmában
A NEMESSÉG ALSÓ RÉTEGE: A SZÓBELISÉGBEN ÉLŐ KISNEMESEK

Forrásaink: a nemességvizsgálatok • Analfabéták és hamis nemeslevelek •
      Az írás mint tárgy • A családnevek és a szóbeliség • Szóban
     hagyományozott családfák Az öregek emlékezetének hitele •
     A hőstettek emléke a szájhagyományban • A nemesleveleket
     felszabdaló analfabéták • Írástudatlan tógás diák – egy szélhámosság
     tanulságai Írástudatlan kisnemesek egy korabeli komédiában

KIS BIRTOKOS NEMESEK MŰVELŐDÉSE: A KÖNYVTÁRAK ÉS
      TULAJDONOSAIK
A kisnemesek könyvei • Birtokos nemesek néhány kötetes könyvtárai •
      Egy határeset: az Ostffy-könyvtár • Gazdag könyvtárak, ismeretlen
     tartalommal • Részben ismert nemesi bibliotékák • Gazdag könyvtárú
     vasi nemesek • Nemesi családok, amelyekből több könyvtárat is
     ismerünk • A nemesi könyvtárak tanulságai
KITEKINTÉS TÉRBEN ÉS IDŐBEN
Az alfabetizáció a dualizmus évtizedeiben • Helyünk Európában
BEFEJEZÉS
Függelék
Jegyzetek
Források és irodalom
Summary Mutató

******

BEVEZETÉS

A 16. század eleje és a 18. század vége között, a kora újkorban, valóságos forradalom zajlott le az európai művelődéstörténetben. A középkorban még természetesnek tűnt, hogy csak kevesen tudtak írni és olvasni (közülük sokan éppen ebből éltek), és nemcsak a parasztság, de még nagyurak is gyakran idegenkedve nézték az írott szövegeket, a betűket. A 18. század végén azonban Európa fejlett nyugati régióiban már a férfiak mintegy fele el tudta olvasni az újságban a híreket, és mind többen tudtak levelet írni. Nemcsak az írni-olvasni tudás, hanem az írás használata is gyorsan terjedt, a szóbeliség mindinkább tért vesztett. Robbanásszerűen megnőtt az írott dokumentumok mennyisége is, megerősödött az írás jelenléte a társadalomban. Nemcsak a nyomtatott könyv lett egyre olcsóbb és gyakoribb, de mind több dolgot foglaltak írásba. A kiépülő bürokrácia, az egyre fejlettebb kora újkori állam az élet újabb és újabb szektorára terjesztette ki az írásbeliség hatalmát: összeírások és igazoló papírok készültek, a szóbeli tanúbizonyság helyett mind gyakrabban kértek pecsétes papírt. Bár ezt lehetetlen mérni, és még kimutatni is igen nehéz, de a fenti fejlődéssel párhuzamosan átalakult az emberek gondolkodásmódja, mentalitása is: csökkent a szóban átörökített tudásnak, az öregek emlékezetének a tekintélye, és megnövekedett az írásban megörökített dolgoké, amelyeket már mind több ember tudott, még a parasztok között is, kibetűzni, azaz ellenőrizni. A kalendáriumok és a nyomtatott térképek elterjedésével pedig még az emberek tér- és időfogalma is megváltozott, a bizonytalan körvonalú múltkép helyébe számszerűen tagolt, mérhető idő lépett.

A változás forradalmi volt, a jelentőségét nem lehet túlbecsülni a kora újkor társadalmi fejlődésében. Nem volt azonban gyors: a tömeges írástudás, az írás mindennapi használata csak évszázadok alatt hódította meg Európát, és még századokig egymás mellett élt a régi és az új. A korabeli utazóknak feltűnt, hogy míg egyes vidékeken szinte mindenki tudott írni és olvasni, máshol alig találtak írástudó embert.

Magyarország az írástudatlanság leküzdésében is igyekezett követni Európa fejlett magját. Ha Hollandiához, Angliához képest a kora újkori Magyarország rendkívül elmaradottnak tűnt is, a tőle keletebbre fekvő területekkel összehasonlítva jól látszott viszonylagos fejlettsége.

1491-ben a pozsonyi béke hitelesítésekor az ország első méltósága, Báthori István

országbíró és erdélyi vajda helyett, ,aki írni nem tud”, az unokaöccse, Báthori György írt alá. A Magyarország nevében tárgyaló két másik zászlósúr, Guthi Ország László lovászmester, a korábbi nádor fia, és Rozgonyi László kamarásmester helyett is, mivel hasonlóképpen „írni nem tudtak”, Bakócz Tamás püspök írta alá a békét.

A középkor végi Magyarországon még az ország legfőbb tisztségeit betöltő, legelőkelőbb főurak közt sem volt magától értetődő az írástudás. A következő századokra azonban, ha Nyugat-Európához képest fáziskéséssel is, de az írás térhódítása átalakította a magyar társadalmat is. Erről a folyamatról szól ez a könyv, az írott kultúra elterjedéséről a magyar társadalom kilenctizedét alkotó parasztok és az ország elitje, a nemesek között.